مهاجرت به ترکیه

مهاجرت به ترکیه

درباره ترکیه

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخشی از آن در خاورمیانه و بخشی از آن به نام تراکیه در منطقه بالکان ( منطقه ای در جنوب شرقی اروپا) قرار دارد ، پایتخت این کشور آنکارا می باشد ، زبان مردم ترکیه ترکی استانبولی و زبان نوشتاری آنها لاتین است ، ترکیه کشوری پهناور با مساحت 783,356 و جمعیتی حدود 85 میلیون نفر می باشد ؛ از لحاظ آب و هوا کشوری کوهستانی و نسبتا پر باران است. این کشور دارای 81 استان و سی و هفتمین کشور پهناور جهان است. بزرگترین شهرهای ترکیه استانبول ، آنکارا ، ازمیر ، بورسا، قونیه و قیصریه می باشد ؛ کشورهای همسایه با این کشور ، ایران ، بلغارستان ، گرجستان ، سوریه ، یونان ، عراق و ارمنستان می باشند ؛ اقتصاد این کشور مبتنی بر کشاورزی و گردشگری است. متقاضیان مهاجرت به ترکیه معمولا از ارمنستان ، ایران ، گرجستان و آذربایجان است  

فهرست مطالب

مزایای مهاجرت به ترکیه

در سالهای اخیر تعداد مهاجرین به ترکیه نسبت به کشورهای دیگر بنا به دلایلی چون نزدیک بودن به ایران و هزینه کمتر آن نسبت به سایر کشورها بسیار زیاد شده ،  مهاجرت به کشور ترکیه مزایای زیادی دارد از جمله مواردی که می توان به آن اشاره کرد :

  • ترکیه یکی از کم هزینه ترین کشورها برای مهاجرت است.
  • در دوران پهلوی بین رضا شاه و آتاتورک قراردادی منعقد شد که به موجب آن اتباع هردو کشور می توانند بدون ویزا به این دو کشور سفر کنند.
  • اقتصاد و صنعت ترکیه در حال رشد است.
  • فرآیند مهاجرت به ترکیه بسیار ساده است.
  • تعداد ایرانیان در این کشور بسیار زیاد است و مردم از مهاجرین استقبال خوبی دارند.
  • فرهنگ و سبک زندگی مردم ترکیه بسیار مشابه مردم ایران است.
  • هزینه های زندگی در ترکیه با ایران تقریبا برابر است.
  • بدون نیاز به اخذ ویزا می توانید به 80 کشور دنیا سفر کنید و همچنین می توانید به صورت فوری ویزای اروپا و کشورهای حوزه شینگن و اتحادیه اروپا را دریافت کنید.
  •  درصورت اخذ اقامت می توانید حق کسب و کار و استخدام در شرکت های دولتی و خصوصی ترکیه را بدون نیاز به اخذ اجازه کار داشته باشید.
  • حق دریافت وام از کلیه بانک ها و نهادهای خصوصی و دولتی در کشور ترکیه را دارا خواهید بود.
  •  حق خرید اقساطی از قبیل ملک، اتومبیل را مانند یک شهروند ترک دارا می باشید.
  • می توانید کارت ملی کشور ترکیه را دریافت کنید و همچنین حق دریافت بیمه های درمانی و بازنشستگی با تخفیف را خواهید داشت.
  • اجازه دریافت کردیت کارت بین المللی را خواهید داشت.
  •  پرداخت اقساطی تمامی اقلام خریداری شده در تمامی نقاط دنیا.
  • تابعیت دوگانه در ترکیه شناخته شده است و شرایط اخذ اقامت شهروندی ترکیه الزامی به انصراف از تابعیت قبلی ندارد.

شرایط مهاجرت به ترکیه

از شرایط مهاجرت به ترکیه چه می دانید ؟

مهاجرت به ترکیه نسبت به سایر کشورها بسیار ساده تر است. فرد متقاضی از 6 طریق می تواند برای مهاجرت اقدام کند:

– از طریق سرمایه گذاری مانند ثبت شرکت ، خرید ملک ، سرمایه گذاری در بخش اقتصادی ، سرمایه گذاری از طریق سهام و اوراق بهادار و سرمایه گذاری در بانکهای ترکیه

– از طریق ویزای تحصیلی که فرد متقاضی باید اول از دانشگاه پذیرش بگیرد.

– از طریق ویزای کاری به این صورت که از طرف کارفرما باید برای شخص متقاضی دعوت نامه ارسال کند.

اقامت ترکیه

هر شهروند خارجی که قصد اقامت در یک کشوری را داشته باشد لازم است کارت اقامت آن کشور را که بر اساس قوانین و ضوابط آن کشور می باشد دریافت کند. در کشور ترکیه نیز بر اساس یک سری قوانین به مهاجرین کارت اقامت ترکیه اعطا خواهد شد. کارت اقامت ترکیه زمان مشخص حق اقامت شما را در این کشور مشخص می کند. شرایط اخذ اقامت ترکیه به این صورت است که شما با روش های خاصی از قبیل اقامت از طریق گردشگری ترکیه، اقامت کاری، اقامت ترکیه با روش سرمایه گذاری، اقامت از طریق ازدواج و … می توانید اقامت موقت ترکیه و اقامت سالانه ترکیه را دریافت کنید و در صورت تمدید اقامت و حفظ شرایط، شرایط اخذ اقامت و شهروندی ترکیه را به دست آورید. در این مقاله قصد داریم بطور جامع راههای مهاجرت به ترکیه را برای شما شرح دهیم.

آیا از قوانین جدید ویزا ترکیه اطلاع دارید؟

آیا می دانید در سال 2021 کدام قوانین مهاجرت ترکیه تغییر کرده است؟

مهاجرت به ترکیه از طریق ویزای تحصیلی

تحصیل در ترکیه یکی از بهترین روشها برای دریافت اقامت ترکیه است ، تحصیل در ترکیه در دوره پیش دبستانی تا 6 سالگی ، دبستان از 14-6 سالگی ،  دبیرستان و هنرستان از 18-14 سالگی و از 18 سالگی به بالا در دانشگاه امکان پذیر است ؛ در این کشور تحصیل زیر نظر اداره آموزش عالی ترکیه ( yok) برگزار می شود.

در مورد ویزای تحصیلی ابتدا باید از طرف دانشگاه برای فرد متقاضی پذیرش بیاید و سپس در آن دانشگاه ثبت نام کند و در نهایت برای اخذ ویزای دانشجویی اقدام کند. فرد دانشجو بعد از رسیدن به ترکیه تا یک ماه فرصت دارد تا به اداره منیت این کشور مراجعه کند و دفترچه اقامت بگیرد ؛ ویزای تحصیلی تا یک سال اعتبار دارد.

افراد متقاضی اقامت ترکیه بعد از فارغ التحصیلی مدت زمانی را در اختیار خواهد داشت تا ب توجه به شرایطی که دارد ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری ، سرمایه گذاری ، کارآفرینی و … تبدیل کند تا بتوند اقامت دائم را دریافت کند. برای اطلاعات کامل تر در مورد تحصیل در ترکیه کلیک کنید.

مهاجرت به ترکیه از طریق سرمایه گذاری

مهاجرت از طریق سرمایه گذاری در این کشور نسبت به سایر کشورها هزینه کمتری دارد. سرمایه گذاری از طریق ثبت شرکت ،  خرید ملک ، سرمایه گذاری در بخش اقتصادی ، سرمایه گذاری از طریق سهام و اوراق بهادار و سرمایه گذاری در بانکهای ترکیه  انجام می شود.

سرمایه گذار حداقل باید 18 سال تمام داشته باشد و یک طرح اقتصادی داشته باشد ،حداقل سرمایه باید 1 میلیون و 527 هزار و 57 لیر و یا معادل 500000 دلار باشد ولی اگر از طریق ملک سرمایه گذاری انجام شود 250000 دلار نیاز است. فرد سرمایه گذار می تواند به سراغ شعبات مختلف برود و یا بخشی از سهام را خریداری کند.

اگر از طریق خرید ملک قصد سزمایه گذاری در کشور ترکیه را دارید لازم است بدانید که ملک مورد نظر شما باید تحت مالکیت شهروند ترکیه باشد و قبل از تحویل سند کارشناس رسمی ترکیه ملک شما را قیمت گذار ی کند و همچنین تا 3 سال نباید آن خانه فروخته شود ، افرادی که در ترکیه ملک خریداری می کنند می توانند در کوتاهترین زمان ممکن پاسپورت این کشور را دریافت کنندو همچنین  تا 5 سال ، هرسال اقامت یک ساله خود را تمدید کنند و پس از 5 سال اقامت دائم ترکیه را دریافت کنند.

اگر قصد دارید از طریق ثبت شرکت در ترکیه سرمایه گذاری کنید لازم است بدانید که انواع شرکت برای ثبت در ترکیه شامل شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت تابعه ، نمایندگی و شرکت منطقه آزاد می باشد ، که شرکت منطقه آزاد 1800 یورو و بقیه موارد حدود 1500 یورو سرمایه نیاز دارد؛ اقدامات لازم در این زمینه : 1- ارائه ی بیزنس پلن 2- افتتاح حساب بانکی و اخذ شماره مالیاتی و VAT ؛ این روش نیاز به گردش مالی مشخص دارد. ثبت شرکت نیازمند راه اندازی یک کسب و کار در ترکیه و استخدام 5 نفر شهروند ترک است.

اگر سپرده گذاری در بانک روش انتخابی شماست لازم است 500000 دلار در بانک سپرده کنید که بعد از دو سال می توانید آن را برداشت کنید.

و روشی دیگر روش خرید اوراق است که در دو حالت بدون بازگشت و با بازگشت انجام می گیرد. در این روش مبلغی که قرار است در گردش مالی ترکیه قرار بگیرد ، از طرف دولت ترکیه اعلام می شود ، با بازگشت پس از زمان مقرر سود پول به شما باز می گردد اما در اوین مدت اجازه استفاده از این سرمایه را ندارید و در روش بدون بازگشت تنها پول اصلی که سرمایه گذاری کردید به شما باز می گردد.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • گواهی انطباق
  • اصل گذرنامه و فتوکپی آن
  • عکس های جدید بایومتریک
  • بیمه درمانی معتبر
  • گواهینامه ها و ترخیص های پلیس

مزایای مهاجرت از طریق سرمایه گذاری

  • شانس اخذ ویزای شینگن برای شما بالا می رود.
  • شما می توانید به 70 کشور دنیا بدون ویزا سفر کنید.
  • افتتاح حساب بین المللی مثل مستر کارت و ویزا کارت برای پرداخت و دریافت های بین المللی

مهاجرت از طریق ویزای کاری

ویزای کاری ارزانترین روش اخذ اقامت ترکیه می باشد.ویزای کار یک ساله صادر میشود و بعد از آن تا 5 سال ، هرسال قابل تمدید است و پس از 5 سال در صورتی که این مدت را بدون هیچ مشکلی بگذراند اقامت دائم به فرد مهاجر اعطا می گردد. فردی که میخواهد از طریق ویزای کاری اقدام کند باید از طرف کارقرما دعوت نامه دریافت کند ، فرد متقاضی از طریق سایت کاریابی رزومه خود را در سایت آپلود کند و بر اساس حرفه و تخصصش کارفرمایی که نیازمند حرفه آن فرد است برای وی دعوت نامه ارسال می کند. در این نوع مهاجرت تسلط به زبان  ترکی یکی از الزامات است  و زبان انگلیسی یک امتیاز محسوب می شود چون اکثر فرصت های شغلی در ترکیه نیازمند زبان انگلیسی است . پس از فرستادن دعوت نامه فرد متقاضی می تواند به نمایندگی های ترکیه در ایران برود و مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده را به آنها بدهد ، پس از ارسال به وزارت کار ترکیه در صورت تائید ویزای او صادر خواهد شد  و 90 روز بعد می تواند ویزای خود را از آن نمایندگی دریافت کند.

ایرانیها به دلیل اینکه می توانند 90 روز بدون ویزا در خاک ترکیه بمانند می توانند به صورت حضوری در کاریابی های بین المللی ترکیه اقدام به جستجو کنند . کارفرما می بایست درخواست جذب نیروی خارجی را طی  10 روز کاری در وب سایت وزارت کار ترکیه ثبت کند و سپس فرد یابنده کار تا 90 روز مهلت دارد تا درخواست خود را همراه با مدارک مورد نیاز به کنسولگری ترکیه تحویل دهد و کارت اقامت را به همراه ویزای کاری ترکیه دریافت کند.

ویزای کاری دیگری مثل هنرمندان ، ورزشکاران ، خبرنگاران ، تعمیرکاران فنی و اساتید دانشگاه که رزومه ای بین المللی دارند به سادگی صادر می شود.

هزینه اقامت از طریق ویزای کاری 615 لیر و 72 لیر برای اقامت می باشد. میانگین حقوق برای کارگران بین المللی از 35000-105000 دلار است. کارشناسان اقتصادی ، مهندسین کامپیوتر از شغلهای مورد نیاز کشور ترکیه می باشد.

مدارک مورد نیاز برای ویزای کاری

  • مدارک کاری
  • کارت بازرگانی
  • رزومه ای که نشان دهنده سابقه و تخصص شماست
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • نامه ای جهت اثبات سلامت روحی و جسمی

مهاجرت از طریق ازدواج

متقاضیان این روش می بایست حداقل بالای 18 سال کامل داشته باشند ، باید اثبات کنند تمکن مالی دارند ، مسآله امنیتی ندارند  و مسئله مهمی که در این روش مطرح است موضوع سخت گرفتن کشورها  برای این نوع ازدواج است که به هیچ وجه نمیتوان ازدواج صوری انجام داد و متقاضیان این روش بشدت تحت کنترل می باشند و راستی آزمایی های زیادی صورت می گیرد. در این روش پس از 5 سال از تاریخ ازدواج و ثابت شدن این موضوع که ازدواج واقعی بوده فرد می تواند اقامت ترکیه را دریافت کند.

مراحل انجام کار

  • مراجعه به کنسولگری
  • تائیدیه وزارت امور خارجه ترکیه
  • آزمایش خون
  • امضا فرم های ویژه در دفترهای رسمی اسناد
  • تعیین وقت عقد رسمی
  • ثبت رسمی در ایران

مهاجرت از طریق تولد

ترکیه جزء کشورهایی است که از سیستم خون تبعیت میکند ، یعنی اگر فرزندی در ترکیه متولد شود که پدر و مادر او شهروند ترکیه نباشند به آن فرذند اقامت تعلق نمی گیرد. اگر فرزندی در داخل و خارج از ترکیه متولد شود و پدر و مادرش شهروند ترکیه باشند برای فرزند اقامت ترکیه صادر می شود و برای اینکه فرد بتواند اقامت دائم را اخذ نماید لازم است 5 سال در این کشور بسمه و مالیات پرداخت کند. البته یک سری تبصره ها در این مورد وجود دارد که مثلا اگر فرزندی متولد شود و والدین فرزند شهروند ترکیه نباشند باید درخواست اقامت به اداره مربوطه ارسال شود و نظر نهایی اعلام شود.

اگر یکی از والدین شهروند ترکیه باشد فرزند می تواند اقامت ترکیه را اخذ نماید و از تمام حقوق شهروندی آن کشور برخوردار شود. شخصی که خارج از ترکیه به دنیا آمده ولی تا سن 18 سالگی اقدامی برای اقامتش نداشته در صورت داشتن والدین ترک امکان اقامت را خواهد داشت. در این کشور هیچ محدودیتی برای تولد وجود ندارد.

مهاجرت از طریق پناهندگی

آیا از شرایط جدید پناهندگی در ترکیه مطلع هستید؟

آیا از مزایا و معایب مهاجرت از طریق پناهندگی آگاه هستید؟

این مطلب صرفا جهت آگاهی مخاطبین در مورد این موضوع است و شرکت هلپ فور اپلای هیچ گونه خدماتی در زمینه پناهندگی به مهاجرین ارائه نمی دهد.بر طبق کنوانسیون ژنو پناهنده شخصی است که به دلایل نژادی ، مذهب و عقیده و … امکان ماندن در کشور خود را ندارند چون ممکن است در خطر شکنجه ، آزار ، تعقیب و مرگ باشد. در حال حاضر ترکیه میزبان تعداد زیادی از پناهندگان کشورهای مختلف می باشد که بیش از سه میلیون آنها را پناهنده های سوری تشکیل می دهد. جمهوری ترکیه یکی از طرفین کنوانسیون پناهندگی ۱۹۵۱ و پروتکل ۱۹۶۷ است و محدودیت جغرافیایی کنوانسیون ۱۹۵۱ ژنو را حفظ می کند.کشور ترکیه به دلیل اینکه پذیرنده تعداد زیادی از مهاجرین سوری بوده است در سال 2017 نخست ویز این کشور اعلام کرد که ترکیه قادر به پذیرفتن پناهنده نمی باشد چون این موضوع بار مالی سنگینی بر دوش دولت می گذارد، در کشور ترکیه چندین نوع پناهنده وجود دارد: پناهنده کشورهای اروپایی که به دلایلی که در بالا ذکر شد نمی تواند به کشور خود بازگردد .پناهندگانی که به علت ترس از محاکمه امکان بازگشت به کشور خود را ندارند و به صورت موقت در ترکیه مقیم می شوند، تا پس از آن به کشور سومی منتقل شوند؛  افرادی که به علت ارتکاب جرم در کشور خود قصد اخذ پناهندگی کشور ترکیه را داشته باشند مجاز به اخذ اقامت پناهندگی درکشور ترکیه نخواهند شد و به کشور خود بازگردانده می‌شوند. اگر فردی جرمی را در ترکیه به قصد پناهندگی به ترکیه نیز انجام دهد درخواست وی مورد قبول واقع نمی گردد.ترکیه فقط مسئولیت کامل پناهندگی متقاضیان کشورهای عضو شورای اروپا را می پذیرد و برای افراد سایر کشورها وضعیت اقامت را به صورت موقت در نظر می گیرد.

مزایا و معایب پناهندگی

به جرات میتوان گفت در مقابل مهاجرت از طریق قانونی ، پناهندگی هیچ مزایایی ندارد جز اینکه شاید در بعضی موارد این نوع مهاجرت هزینه کمتری داشته باشد، در صورتیکه اگر فرد پناهنده بطور واقعی با این موضوع روبرو شود متوجه خواهد شد که استرس زیاد هیچ گاه ارزش هزینه کم را نخواهد داشت چون در دراز مدت تاثیرات منفی را خواهد دید.  توصیه ما این است که قبل از هر اقدامی با کارشناسان حقوقی و مشاورین مهاجرت مشورت نمایید و تمامی روش های مهاجرت را بررسی کنید چون بدون شک راهی قانونی را خواهید یافت که بتوانید به سادگی مهاجرت کنید. و اما از معایب این نوع مهاجرت می توان به آسیب روحی بسیار شدید افراد، در بسیاری از موارد مال خود را از دست می دهید و چون از طریق غیر قانونی بوده شما نمی توانید از طریق قانونی شکایت کنید؛ در ترکیه به دلیل اینکه حجم تقاضای پناهندگی عملا درخواست پناهندگی شما بی نتیجه می ماند. در ضمن در حین پروسه مهاجرت بلاتکلیفی متقاضیان ، امکان رد درخواست ، خطرات جانی بسیار وجود دارد. بسیاری از افرادی که از طریق غیر قانونی مهاجرت می کنند از ساده بودن مهاجرت از روشهای قانونی اطلاع ندارند و متاسفانه سخت ترین و خطرناک ترین راه را انتخاب می کنند. ما در شرکت سایا مشاور پارس شما را راهنمایی خواهیم کرد تا از طریق قانونی بتوانید به هدف خود برسید.

روش های جایگزین پناهندگی در ترکیه

متقاضیان مهاجرت کشور ترکیه می توانند از طرق قانونی به جایگزینی پناهندگی استفاده نمایند. به عنوان مثال راه هایی همچون تحصیل در ترکیه، کار در ترکیه، سرمایه گذاری در ترکیه، ثبت شرکت در ترکیه، خرید و اجاره ملک در ترکیه، ثبت یک برند و … امکان پذیر است که در بالا به طور کامل انواع روش ها شرح داده شد.

شرایط اقامت در ترکیه

جهت دریافت اقامت دائم در ترکیه، فرد مهاجر پس از 8-5 سال اقامت قانونی در کشور ترکیه، می تواند برای اقامت طولانی مدت و دریافت تابعیت ترکیه اقدام کند. با دریافت اقامت بلند مدت ترکیه فرد مهاجر می تواند برای مدت نامحدود در این کشور زندگی کند.

شرایط اخذ اقامت کشور ترکیه

  • در 3 سال گذشته هیچگونه کمک اجتماعی از موسسات دولتی دریافت نکرده باشد.
  • منابع مالی کافی داشته باشد.
  • در مصاحبه و آزمون دریافت پاسپورت ترکیه شرکت کند تا ثابت کند که به زبان ترکی مسلط است.
  • عدم سوء پیشینه

تمدید اقامت ترکیه

برای تمدید اقامت الزاما باید حداقل 60 روز قبل از پایان اعتبار اقامت، تقاضای خود را به دفاتر فرمانداری ارائه دهید و هزینه های اداری تمدید اقامت ترکیه را پرداخت کنید. شهروندان خارجی برای تمدید اجازه اقامت ملزم به ارائه درخواست مجوز اقامت از طریق سیستم اقامت الکترونیکی می باشند. سپس فرم تکمیل شده درخواست تمدید اقامت به همراه مدارک مورد نیاز باید به اداره مهاجرت استان مربوطه از طریق پست ارسال می شود؛ مدارک ارسال شده توسط پست نهایتا ظرف مدت پنج روز کاری به اداره مهاجرت مورد نظر می رسد.

شرایط اقامت در ترکیه

مدارک مورد نیاز برای تمدید اقامت ترکیه

  • تکمیل فرم درخواست اجازه اقامت
  • کپی پاسپورت یا سند سفر محضری
  • اثبات منابع مالی کافی به میزان مدت اقامت
  • چهار عدد عکس بیومتریک
  • ارائه سند اجازه اقامت قبلی
  • سند مالکیت اقامت متقاضی یا نامه دعوت نامه یا قرارداد کاری
  • بیمه درمانی معتبر (بیمه دولتی یا بیمه های درمانی خصوصی)
  • پرداخت هزینه های اداری تمدید اقامت ترکیه

مدارک مورد نیاز برای دریافت اقامت بلند مدت ترکیه

برای دریافت اجازه اقامت طولانی مدت ترکیه، شهروندان خارجی دارای شرایط باید اسناد ذیل را به اداره مهاجرت استان مربوطه (Göç İdaresi) ارائه دهند:

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • اصل و کپی پاسپورت
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • بیمه درمانی معتبر
  • کپی سند اجازه اقامت
  • چهار عدد عکس بیومتریک
  • اثبات اینکه متقاضی در سه سال گذشته هیچ کمک اجتماعی از موسسات و سازمان های دولتی دریافت نکرده است.
  • اثبات تامین منابع کافی جهت اقامت
  • اجازه اقامت بلند مدت ترکیه به مدت نامحدود صادر می شود.

هزینه مهاجرت به ترکیه

هزینه های اخذ ویزا و اقامت ترکیه چقدر است ؟

مهاجرت به ترکیه به دلیل نزدیک بودن به ایران نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه است ، هزینه های آن شامل هزینه های حکومتی و اداری ، هزینه قرار داد با وکیل یا کارگزار در ترکیه ، هزینه اجاره ملک ، هزینه کمیسیون املاک ، هزینه سفر اولیه به ترکیه می باشد ؛ هزینه‌هایی که برای دریافت اقامت توریستی دریافت میشود به این صورت است:

  • هزینه اداره پست برای کارهای مربوطه: 72 لیر
  • هزینه اداره مهاجرت: 50 تا 80 لیر
  • هزینه بیمه سلامت:که از 150 لیر به بالا متغیر است.
    • هزینه تایید سلامت: در حدود 300 لیر که بیمارستان بابت انجام آزمایش‌ها از شما دریافت می‌کند.

هزینه اقامت دائم نسبت به نوع اقامتی که فرد متقاضی دریافت میکند متفاوت است ولی بطور میانگین حدود 1500-1000 لیر هزینه دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو