ثبت شرکت در فرانسه

ثبت شرکت در کشور فرانسه


انجام تجارت در فرانسه

فرانسه کشوری پیشرفته و صنعتی، سومین اقتصاد بزرگ اروپا و ششمین اقتصاد بزرگ جهان از نظر تولید ناخالص داخلی است. محیط کسب و کار، بازار مالی پیچیده و نیروی کار با تحصیلات عالی آن را به مکانی جذاب برای انجام تجارت تبدیل کرده است. فرانسه همچنین یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان است و نفوذ فرهنگی آن به طور گسترده ای شناخته شده است.

اگر می خواهید یک کسب و کار در فرانسه راه اندازی کنید، باید اجازه اقامت داشته باشید یا شهروند اتحادیه اروپا باشید. شما ممکن است به مدارک یا مدرک هایی نیاز داشته باشید که مقامات فرانسوی آن را به رسمیت می شناسند. سپس باید در مورد بازار تحقیق کنید، پیش‌بینی بودجه و برنامه‌های مالی انجام دهید و در صورت لزوم به دنبال منابع مالی باشید. شما باید وضعیت حقوقی خود را انتخاب کرده و کسب و کار خود را ثبت کنید.

اخذ اقامت فرانسه از طریق ثبت شرکت در فرانسه


بعد از ثبت شرکت می توانید اقامت یک ساله فرانسه را دریافت کنید. این اقامت یک ساله به مدت ۵ سال قابل تمدید است. البته به شرط اینکه شرکت فعال و سودده باشد. بعد از ۵ سال می توانید برای گرفتن اقامت ۱۰ ساله فرانسه درخواست دهید. در نهایت بعد از ۱۰ سال هم می توانید برای اخذ پاسپورت فرانسوی اقدام کنید.

مشاغل فرانسوی: یک دسته را انتخاب کنید

در فرانسه، مشاغل,در یکی از پنج دسته مختلف قرار می گیرند:

1.تجاری یا صنعتی، مانند راه اندازی یک مغازه، کافه یا کارخانه
2.تجارت / صنعتگر، که شامل مشاغل ساختمانی، سایر مشاغل دستی، برخی از تولیدات می شود.
3.حرفه ای مستقل یا آزاد – کار مستقل و ارائه خدماتی مانند دندانپزشک، نویسنده، مترجم، موسیقیدان
4.نماینده تجاری، جایی که شما به نمایندگی از یک شرکت دیگر اقدام می کنید – به عنوان مثال مذاکره می کنید یا می فروشید.
5.کشاورزی.

این دسته‌‌ها مراکز ثبت خاصی در منطقه‌ای که ‌می‌خواهید شرکت را راه اندازی کنید دارند که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

Centre de Formalités des Entreprises (CFE)
Chambre des Métiers et de l’Artisanat (CMA)
Chambre d’Agriculture (CA)

شرایط زندگی در فرانسه

ساختارهای حقوقی تجارت فرانسه


شما باید تصمیم بگیرید که کدام نوع ساختار تجاری – و رژیم مالیاتی – برای کسب و کار شما مناسب است. دو نوع ساختار تجاری قانونی در فرانسه وجود دارد:

(تاجر انحصاری (شرکت انفرادی EI))
یک شرکت (société)، مانند EURL، SARL، SA، و SAS.


اینکه چه نوع ساختار حقوقی را انتخاب می کنید به کسب و کاری که می خواهید شروع کنید بستگی دارد. با اتاق بازرگانی یا نهاد حرفه ای مربوطه بررسی کنید. عوامل دیگری که بر انتخاب ساختار قانونی شما تأثیر می‌گذارند عبارتند از اینکه آیا می‌خواهید به تنهایی مسئولیت کسب‌وکار را بر عهده بگیرید، گردش مالی‌تان، اگر دارایی‌های شخصی دارید که می‌خواهید از آن محافظت کنید یا می‌خواهید مالیات را از طریق مالیات بر درآمد یا مالیات شرکت بپردازید.

(تاجر انحصاری)


در این چارچوب قانونی، شما و کسب و کار یک شخص حقوقی هستید. دارایی‌های حرفه‌ای و شخصی شما با هم ادغام می‌شوند، اگرچه می‌توانید برای محافظت از خانه خود اعلامیه توقیف کنید. تحت این ساختار قانونی، می توانید به عنوان یک شرکت خرد راه اندازی کنید. این سیستم‌های قدیمی کارآفرین خودکار و شرکت‌های خرد را ادغام می‌کند.

شما همچنین می توانید به عنوان یک EIRL (کارآفرین با مسئولیت محدود فردی) که دارایی های شخصی شما مجزا هستند، کسب و کار راه اندازی کنید. در هر دو مورد، شما با نام خود معامله می کنید، اگرچه می توانید یک شرکت یا نام تجاری را انتخاب کنید.

اگر وضعیت EI را انتخاب کنید، مالیات را از طریق اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی خود در این دسته برای تجارت خود پرداخت می کنید: سود صنعتی و تجاری (BIC) برای تاجران و صنعتگران، یا مزایای غیر تجاری (BNC) برای متخصصان مستقل. اگر وضعیت EIRL را انتخاب کنید، می توانید مالیات شرکت را پرداخت کنید.

پل پاریس

شرکت

اگر تصمیم به راه اندازی یک شرکت (société) داشته باشید، از نظر قانونی از شما جدا خواهد بود. دارایی های شخصی شما در برابر طلبکاران شرکت محافظت می شود. با این حال، اگر از دارایی های شرکت برای استفاده شخصی استفاده کنید، ممکن است تحت پیگرد قانونی قرار بگیرید. شرکت شما باید نام، آدرس و حداقل دارایی خود را داشته باشد. شما از طرف شرکت عمل می کنید، نه از طرف خودتان. ممکن است بر اساس مالیات شرکتی (IS) یا Regime du Reel مشمول مالیات شوید. ایجاد یک شرکت به اندازه یک تاجر انحصاری ساده نیست. این شامل ثبت وضعیت شما در اداره مالیات، انتصاب افسران و انتشار اعلامیه های قانونی در مطبوعات است. 

دو نوع اصلی شرکت وجود دارد:

EURL یا Entreprise Unipersonelle à Responsabilité Limitée متعلق به یک شخص است و به عنوان یک شرکت سهامدار با مسئولیت محدود توسط یک شرکت سهامی خاص (مدیر عامل / منشی شرکت) اداره می شود که ممکن است مالک کسب و کار و حقوق بگیر / غیر حقوق بگیر باشد. 

SARL یا Société à Responsabilité Limitée یک شرکت با مسئولیت محدود با بین دو تا 100 شریک است. مسئولیت هر دو محدود به سرمایه گذاری است.

مشاغل تحت نظارت

برخی از مشاغل در فرانسه دارای مقررات سختگیرانه هستند، از جمله حسابداران، دامپزشکان، آرایشگران، سازندگان و حتی فروشندگان شراب. اگر کسب و کار شما یکی از این مشاغل تحت نظارت است، باید در سازمان مربوطه ثبت نام کنید. ممکن است لازم باشد قبل از اینکه بتوانید کار کنید، ثابت کنید که شرایط، تجربه و مسئولیت بیمه مناسبی دارید. 

france

برای ثبت شرکت در فرانسه نیاز به چه کارهایی می باشد:

یک طرح کسب و کار بنویسید
نوشتن یک بیزنس پلن، قدم اول در ثبت شرکت است. این طرح تجاری به شما کمک می کند تا ماموریت و چشم انداز خود را روشن کنید، بدین معنی که می توانید به سرمایه گذاران و مهمتر از همه به مدیران بانکی فرانسوی نشان دهید که ماموریت شما از ثبت شرکت در آن کشور و اقامت فرانسه ثبت شرکت چیست. (این طرح کسب و کار حتما باید به زبان فرانسه ترجمه شود.) همچنین باید بازار هدف و مشتریان خود در فرانسه را مشخص کنید و بدانید چه کسانی هستند، هر یک از شرکا چه مقدار سرمایه گذاری می کنند، چه تجربه کاری دارید و در آینده چقدر می توانید به اقتصاد و سرمایه کشور فرانسه کمک کنید.

معرفی اعضای هیئت مدیره
اعضای هیئت مدیره لازم نیست که حتماً مقیم فرانسه باشند. همچنین به شریک فرانسوی نیز نیاز ندارید‌.

ساختار و قوانین شرکت خود را انتخاب کنید
قبل از اقدام جهت دریافت ویزای ثبت شرکت، باید برای شرکت خود یک ساختار مشخص تعیین کنید.

تعیین آدرس شرکت در فرانسه

تعیین سهامدارن و میزان سهم سهامدارن

 

متداول ترین ساختارهای ثبت شرکت تجاری عبارتند از:

EURL متعلق به یک شخص واحد است و به عنوان یک شرکت سها‌می با مسئولیت محدود اداره ‌می شود.

SAS ساختار این شرکت شباهت زیادی با شرکت سهامی خاص دارد با این تفاوت که انعطاف پذیرتر بوده و برای تشکیل شرکت در فرانسه فقط به دو شریک نیاز دارد. رئیس شرکت سهامی خاص می بایست توسط سهامداران انتخاب شود.

SA حداقل هفت نفر به عنوان سهامدار برای تاسیس این شرکت در فرانسه مورد نیاز است. بنیانگذاران می توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. سرمایه اولیه سهام برای ثبت شرکت سهامی فرانسوی 37000 یورو است. سرمایه به سهام تقسیم و سهامداران در برابر سهم خود مسئولیت محدودی دارند.
SARL برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در فرانسه حداقل به دو نفر سهامدار نیاز است. لازم به ذکر است که ثبت این شرکت با بیش از 100 شخص حقیقی یا حقوقی امکان پذیر نخواهد بود. زیرا این ساختار اصولا برای شرکت های کوچک و متوسط ایجاد شده و برای شرکت های بزرگ مناسب نیست.

Branch اگر‌می خواهید تجارت موجود خود را گسترش دهید و آن را به عنوان یک شعبه در فرانسه ثبت کنید.
سپس شما باید آیین نامه خود را در یک آژانس ثبت شرکت یا نزد یک وکیل (گرچه وکلا معمولاً بسیار گران ترند!) ثبت کنید. این فرایند شامل ریز شدن در مورد همه مواردی است که قصد دارید پس از ثبت شرکت انجام دهید

افتتاح حساب بانکی در بانک های فرانسه


برای ثبت شرکت به حساب بانکی تجاری نیاز دارید. از مزایای ثبت شرکت در فرانسه این است که می توانید حساب‌های بانکی را از راه دور باز کنید. بنابراین هنگامی که حساب بانکی خود را افتتاح کردید، باید آماده مرور طرح کسب و کار خود باشید و به تمام سوالات مربوط به اهداف شرکت بازرگانی پاسخ دهید.

مدیران حساب های بانکی فرانسه به دلیل سختگیری قوانین ثبت شرکت نسبت به پولشویی، درباره افرادی که افتتاح حساب می کنند، بسیار محتاط هستند. داشتن یک طرح تجاری در این مرحله بسیار مفید است، زیرا اگر مدیر بانک بتواند تمام موارد و ارقامی که ارائه داده اید را در حساب شما تأیید کند، می توانید با خیال راحت از مزایای ثبت شرکت و دریافت ویزای ثبت شرکت در فرانسه استفاده کنید.

واریز سرمایه در حساب بانکی فرانسه


حداقل سرمایه مورد نیاز جهت ثبت شرکت EURL ،SARL یا SAS، مبلغ 7.500 یورو است.

البته این “سرمایه در گردش” است و می توانید هر زمان آن را از حساب خود خارج کنید. به محض دریافت Kbis (گواهی برای شرکت جدید شما) که معمولاً حدود دو هفته طول می کشد، حقوق صاحبان سهام شما منتشر می شود و در نهایت سرمایه اولیه به شما بازگردانده می شود. این یکی از بهترین مزایای ثبت شرکت در این کشور است که در کمتر کشور دیگری خواهید پیدا کرد و همین ویژگی در شرایط بازگشایی شرکت در فرانسه آن را به مقصدی جذاب برای سرمایه گذاران تبدیل کرده است.

تبلیغات برای شرکت جدید


قانون بعدی در مراحل ثبت این است که باید شرکت خود را به طور رسمی در مطبوعات فرانسه معرفی کنید. شما می توانید یک اطلاعیه در روزنامه هایی مانند Le Parisien یا Les Echos یا نشریه های تجاری منتشر کنید. تا شرکت شما به طور رسمی در دنیای تجارت فرانسه به رسمیت شناخته شود.

ادغام شرکت


قوانین ثبت شرکت شما را ملزم می کند تا مدارک مختلفی جمع آوری کنید. برای تأیید آدرس، به یک فرم درخواست تکمیل شده، یک کپی تأیید شده از پاسپورت مدیر / سهامدار و ویزای ثبت شرکت در فرانسه، دو قبض آب و برق به تاریخ 3 ماه اخیر نیاز دارید.

سپس باید این اسناد را به موسسه ملی آمار و تحقیقات اقتصادی INSEE ارسال کنید تا شرکت شما را در فهرست تجارت ملی ثبت کند. مدارک شما همچنین باید به اداره مالیات Impts و Greffe du Tribunal de Commerce ارسال شود. برای اطمینان از پرداخت مناسب حقوق نیروی کار، در صورت اشتغال کارکنان، باید از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار باشند.

هنگامی که مدارک شما به تمام سازمان های دولتی مربوط ارسال شد، درخواست شما مهر تایید خورده و ثبت شرکت را رسمی می کند. همانطور که می بینید، اقامت فرانسه ثبت شرکت مراحل زیادی را طی می کند، اما اگر یک شرکت فرانسوی به شما کمک کند، همه چیز بسیار سریع انجام می شود. مراحل ثبت نام تا زمان باز شدن حساب بانکی دو هفته طول می کشد (به شرط اینکه همه اسناد و مدارک مرتب باشد).

شرکت خود را ثبت کنید


پس از دریافت گواهی تایید ثبت شرکت، یک شماره ثبت 14 رقمی به شما ارائه می شود که شامل شماره SIRET و SIREN است که شماره شناسایی شرکت شما است و باید در کلیه اسناد رسمی، فاکتورها و وب سایت ها وجود داشته باشد.

همچنین یک کد APE (Activite Principale de l’Entreprise) یا NAF خواهید داشت که کسب و کار اصلی شما را مشخص می کند.

پس از دریافت Kbis، بانک حساب شرکت شما را فعال کرده و سرمایه سهم شما را رفع انسداد می کند. همچنین نامه خوش آمدگویی از اداره مالیات با شماره مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهید کرد. شماره مالیات بر ارزش افزوده شما با FR و یک کد دو رقمی و سپس SIREN شروع می شود.

تنظیم اساسنامه و مدارک شرکت

ثبت شرکت و دریافت شماره VAT
اگر پرونده شما کامل باشد؛ طی ۲۴ ساعت موفق به دریافت گواهی ثبت شرکت و شماره ثبت شرکت خواهید شد. دو تا سه هفته بعد از دریافت گواهی ثبت، اداره مالیات اقدام به صدور شماره VAT برای شما می کند. این مراحل از طریق پست انجام می شود‌.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزا ثبت شرکت فرانسوی

علاوه بر مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزا و اقامت، برای ثبت شرکت ، باید تعدادی اسناد اضافه نیز ارائه دهید که شامل موارد زیر است:

  • تکمیل فرم درخواست ویزا برای ثبت شرکت
  • دو عکس گذرنامه مطابق با شرایط ویزای شینگن.
  • پاسپورت معتبر. این اعتبار باید حداقل تا 3 ماه پس از پایان اقامت شما در فرانسه معتبر باشد.
  • کپی ویزای قدیمی. در صورتی که قبلاً ویزای سایر کشورهای جهان را داشته اید، کپی این ویزا را ارسال کنید.
  • بیمه سلامت برای زمان اقامت شما در این کشور. این بیمه باید علاوه بر فرانسه، کل منطقه شنگن را تا 30 هزار یورو پوشش دهد.
  • تمکن مالی. فرانسه باید بدانند که چگونه بودجه اقامت خود را تامین خواهید کرد. بنابراین، شما باید اسناد زیر را ارائه دهید:
  • آخرین صورت های مالی بانکی.
  • یک قرارداد کار که حقوق شما را در صورت کار در فرانسه اعلام می کند.
  • سایر اسناد و مدارکی که نشان می دهد شما می توانید هزینه کل اقامت خود در فرانسه را بپردازید.
  • اثبات محل اقامت در فرانسه. یکی دیگر از شرایط اخذ ویزای ثبت شرکت در فرانسه ارائه سند محل اقامت خود در این کشور است.
  • اثبات پرداخت هزینه های ثبت شرکت در فرانسه.
  • صورت حساب بانکی در 6 ماه گذشته.

مزایای کسب و کار در فرانسه

جو سرمایه گذاری

فرانسه کشوری دوستدار تجارت است که یکی از بزرگترین بازارهای اروپا و دسترسی به بازار واحد اروپا را دارد. پایتخت این کشور، پاریس، یک مرکز مالی مهم در منطقه و رهبر اروپا در سرمایه گذاری خطرپذیر است.

فرانسه همچنین دارای نیروی کار با استعداد، رهبران تجاری نوآور، زیرساخت حمل و نقل با کیفیت بالا، و حفاظت از مالکیت معنوی قوی است. در سال های اخیر، دولت فرانسه سیاست های خود را برای ادامه جذب علاقه و سرمایه گذاری خارجی گسترش داده است.

فناوری و نوآوری


فناوری نقش مهمی در اقتصاد فرانسه ایفا می‌کند و دولت آن سرمایه‌گذاری زیادی در تحقیق و توسعه انجام می‌دهد و پایه‌ای مناسب برای نوآوری ایجاد می‌کند. پارک فناوری سوفیا آنتیپولیس در پاریس دارای بالاترین تمرکز مهندسان فناوری در خارج از )سیلیکون ولی( است. بازیگران بزرگ فناوری جهانی از جمله شرکت هایی مانند Accenture، Cisco، Intel، IBM، Air France و Orange در این پارک حضور پیدا کرده اند.

ساخت

فرانسه یک نیروگاه صنعتی است و علیرغم کاهش تولید کلی، تولید همچنان یکی از بزرگترین بخش های اقتصادی این کشور است. این کشور خانه سازندگان پیشرو خودرو (پژو و رنو) و سازنده هواپیماهای پیشرو در جهان (ایرباس) است. با تمرکز بیشتر بر فناوری و نوآوری و فرهنگ قوی کارآفرینی کشور، دولت فرانسه به حمایت از بخش تولید به منظور افزایش رقابت پذیری آن ادامه می دهد.

گردشگری

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، گردشگری نقش کلیدی در اقتصاد این کشور دارد. فرانسه سالانه بیش از 85 میلیون بازدیدکننده دارد – که تقریباً 10٪ از تولید ناخالص داخلی این کشور را نشان می دهد. فرانسه یکی از پربازدیدترین کشورهای جهان است و محبوبیت آن را می‌توان به تاریخ، تأثیر فرهنگی، تجربیات آشپزی و جاذبه‌های مشهور، از جمله سایت‌های میراث جهانی یونسکو در سراسر کشور نسبت داد.

دسترسی به تمام نواحی اروپای شینگن برای مسافرت،تجارت و اقامت طولانی مدت

قوانین تجاری و گمرکی آزاد در داخل اتحادیه اروپا

ریسک ها و معایب


علیرغم مزایای قابل توجه، انجام تجارت در فرانسه می تواند چالش هایی را ایجاد کند که سرمایه گذاران و مشاغل خارجی باید از آن آگاه باشند.
روند افتتاح یک تجارت در فرانسه به عنوان یک مقیم خارجی و غیر اتحادیه اروپا می تواند طولانی باشد. علاوه بر این، پس از تأسیس، ایالات متحده کسب و کارها باید برای مقابله با قوانین کار گسترده و پیچیده کشور که تاکید ویژه ای بر حقوق و حمایت های کارکنان دارد، آماده باشند. به دلیل مالیات بر حقوقی که کارفرمایان ملزم به پرداخت آن هستند، هزینه های استخدام می تواند بالا باشد.

فرانسه نیز چالش‌های فرهنگی دارد. در حالی که انگلیسی به عنوان زبان اصلی مورد استفاده برای تجارت در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا در نظر گرفته می شود، در فرانسه انتظار می رود تاجران و حتی بازدیدکنندگان تا حدودی زبان فرانسه را درک کنند. در حالی که صحبت کردن به زبان فرانسوی اجباری نیست، امتناع یا حتی تلاش برای صحبت کردن با آن، ممکن است بی ادبانه تلقی شود.

ساختار قدرت و هنجارهای سلسله مراتبی در فرانسه بسیار تعریف شده است و می تواند برای آمریکایی ها بیگانه به نظر برسد. فضای کسب و کار بسیار رسمی است و از افراد انتظار می رود که رتبه همتایان خود را بدانند و بر اساس آن عمل کنند. سلام و احوالپرسی و خطاب به مشتریان و همکاران به نحو شایسته نیز مورد تشویق قرار می گیرد.

 

سوالات متداول برای انجام تجارت در فرانسه

چرا باید به تجارت در فرانسه فکر کنم؟

فرانسه نه تنها یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپاست، بلکه ششمین اقتصاد بزرگ در جهان است. این کشور دارای یک بازار داخلی بزرگ است و سکوی پرشی اصلی برای بقیه بازار واحد اروپا است. زیرساخت عالی، ارتباطات و فناوری بسیار توسعه یافته و دسترسی به یکی از بزرگترین بازارهای سرمایه در منطقه.

چه چالش هایی را باید در هنگام گسترش به فرانسه در نظر بگیرم؟

در حالی که انجام تجارت در هر کشور خارجی با چالش هایی مواجه است، برخی از چالش های رایج انجام تجارت در فرانسه شامل پیچیدگی در قوانین کار و هزینه های شغلی بالاتر، هنجارهای تجاری متفاوت و موانع زبانی، و محیط نظارتی سختگیرانه است.

نرخ مالیات شرکت ها چقدر است؟

نرخ فعلی مالیات شرکت ها در فرانسه 33.3٪ است.

 

انواع نهاد تجاری موجود چیست؟

انواع موجودیت های زیادی در فرانسه وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از:

شرکت سهامی ساده شده (SAS) یا شرکت سهامی ساده شده
شرکت با مسئولیت محدود (SARL) یا شرکت با مسئولیت محدود
Société anonyme (SA) یا شرکت سهامی عام

آیا امکان اقامت دائم با ثبت شرکت وجود دارد؟

بله، فرصت تقاضای اقامت دائم پس از 5 سال وجود دارد.

کمک مالی برای ثبت شرکت

با توجه به هزینه های ثبت شرکت در فرانسه، بانک های فرانسوی مجبور به تأمین مالی مشاغل جدید هستند. این کمک ها شامل وام اولیه Prét à la Création d’Entreprise (PCE) تا سقف 7000 یورو یا وام تجاری Prêts Bancaires aux Entreprises (PBE) است. 

 
5/5 - (1 امتیاز)
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو