شرایط تحصیل در هلند

بررسی شرایط تحصیل کارشناسی در هلند

 

تحصیل در هلند امروزه متقاضیان بسیاری دارد. موقعیت جغرافیایی، ارائه رشته های تحصیلی در هلند به زبان انگلیسی و هزینه مناسب تحصیل و زندگی، تنها برخی از دلایل محبوبیت هلند برای ادامه تحصیل دانشجویان بین المللی هستند.

مختصری درباره هلند

هلند با فرهنگی غنی و مردمی پیشگام، تحصیل کرده و روشن فکر، در اروپای غربی واقع شده است. هلند در مساحتی نزدیک به 41000 کیلومتر مربع، از بیشتر از 17 میلیون نفر میزبانی می کند.

رواج تجارت های جهانی از قرن هفدهم در شهرهایی همچون آمستردام، روتردام و حتی گرونینگن، هلند را تبدیل به جامعه ای بین المللی کرد.

منظور از بین المللی بودن، انعطاف مردم در برابر فرهنگ ها و عقاید مختلف است. مردم هلند، مردمی سازش گر و اهل مدارا هستند. اگر متقاضی یادگیری رشته های تحصیلی در هلند هستید، خوب است مزایای تحصیل در این کشور را بدانید. همراه ما باشید.

به برخی از مزایا اشاره خواهیم کرد:

 

هلند، دروازه ورود به اروپا 

تحصیل در هلند، به شما فرصت سفر به کشورهای اروپایی را می دهد. موقعیت جغرافیایی هلند و نزدیکی این کشور به پایتخت های مهم اروپا، علاوه بر فراهم کردن امکان سفر به کشورهای همسایه مانند آلمان و بلژیک، سفر به شهرهایی همچون پاریس، لندن و کپنهاگ را تنها با یک بلیت اتوبوس یا قطار، ممکن کرده است. همچنین یک پرواز، شما را به دل رم و بارسلونا در ایتالیا و اسپانیا خواهد برد. از همین تعاملات می توان آزادی بیان موجود در این کشور را نتیجه گرفت.

ایمنی و تنوع بالای زندگی در هلند

هلند را می توان سرزمین تنوع دانست چرا که سبک های زندگی، مذاهب و عقاید سیاسی مختلف و متنوعی را در خود جای داده است.

شهرت هلند به برابری و تنوع موجود در این کشور است. انسان ها در هلند حق انتخاب سبک زندگی خود را دارند و آزادند تا خود واقعی شان باشند.

از مهم ترین ویژگی های هلند، امنیت این کشور در سطح استانداردهای بین المللی است.

میزان خشونت و جرایم خیابانی در این کشور نسبتا کم است. تنها با رعایت موارد ابتدایی مانند قرار ندادن تلفن همراه در جیب عقب یا قفل کردن دوچرخه، می توانید از امنیت این کشور لذت ببرید.

چرا تحصیل کارشناسی در هلند؟

غیر از شرایط زندگی عالی و امنیت بالای مهاجران در کشور هلند، دلایل بسیار مهمتری برای تحصیل کارشناسی در هلند وجود دارد.

برنامه های متنوع و گسترده برای تحصیل در هلند به زبان انگلیسی

دانشگاه های هلند در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی بیشترین میزان برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی را دارند.

نزدیک به 2000 برنامه متنوع به زبان انگلیسی در دانشگاه های هلند تدریس می‌شود.

حدود 99% از مردم هلند به زبان انگلیسی مسلط هستند و در نتیجه ارائه این تعداد رشته به زبان انگلیسی در این کشور امری عادی است.

هزینه های پایین تحصیل کارشناسی در هلند

تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان هزینه زیادی برای دانشجویان بین المللی دارد. از طرفی تنوع رشته هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند در کشورهای اروپایی بسیار کم است.

انتخاب کشور هلند که رشته ها و برنامه های بسیار متنوعی برای تحصیل به زبان انگلیسی دارد بسیار مقرون به صرفه تر از انگلیس، کانادا، استرالیا و آمریکا است.

کشور هلند جامعه‌ ای بزرگ و بین المللی

متقاضیان تحصیل کارشناسی در هلند از 160 کشور مختلف جهان هستند و به همین دلیل نیز جامعه دانشجویان این کشور تنوع بسیار بالایی دارد. مردم هلند به طرز عجیبی به این حجم از تنوع فرهنگی کنار آمده و پذیرای مهاجران از کشورهای مختلف هستند. هلند علاوه بر این روابط اجتماعی عالی، روابط تجاری زیادی با کشورهای متعدد دارد.

فرصت های شغلی به تعداد بالا در هلند

هلند در رتبه هجدهم بزرگ ترین اقتصاد های جهان قرار دارد. شرکت های بزرگ و چند ملیتی مانند فیلیپس، هاینکن، KLM، شل، ING  و یونیلیور، هلندی هستند.

هلند از رهبران تخصصی رشته هایی همچون کشاورزی، مدیریت آب، هنر و طراحی، خدمات و انرژی پایدار است.

holland (2)

شرایط پذیرش تحصیلی هلند در مقطع کارشناسی چیست؟

آغاز سال تحصیلی دانشگاه های هلند برای تحصیل کارشناسی بین ماه اوت تا سپتامبر است. در نتیجه برای پذیرش تحصیلی هلند باید از اول ژانویه هر سال تحصیلی اقدام کنید.

دانشجویانی که می‌خواند به تحصیل کارشناسی در هلند در ترم بهار بپردازند باید از اوایل ماه ژوئن هر سال تحصیلی برای دریافت پذیرش اقدام کنند.

 

تحصیل کارشناسی در هلند چند سال به طول می‌انجامد؟

متقاضیان تحصیل کارشناسی در هلند باید طی 3 سال 180 واحد درسی را بگذرانند. متقاضیان تحصیل در دانشگاه های علمی کاربردی هلند باید طی 4 سال 240 واحد درسی را بگذرانند.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی نیز با توجه به رشته تحصیلی خود، مدرک کارشناسی علوم یعنی BA/BSc یا مدرک کارشناسی هنر دریافت می‌کنند.

 

معرفی برخی از معتبرترین و برترین دانشگاه های هلند  

 

  • دانشگاه دلف (Delft University of Technology)
  • دانشگاه آمستردام (UvA University of Amsterdam)     
  • دانشگاه صنعتی آیندهوون (Eindhoven University of Technology)           
  • دانشگاه گرونینگن (University of Groningen)
  • دانشگاه لیدن (Leiden University)    
  • دانشگاه اوترخت (Utrecht University)            
  • دانشگاه واگنینگن (Wageningen University & Research)          
  • دانشگاه اراسموس روتردام (Erasmus University Rotterdam)    
  • دانشگاه تونته (University of Twente)            
  • دانشگاه رادبود (Radboud University)         

 

holland (3)

شرایط تحصیل کارشناسی در هلند به زبان انگلیسی چیست؟

زبان رسمی هلند، هلندی است اما 99% مردم این کشور به زبان انگلیسی مسلط هستند.

علاوه بر زبان هلندی و انگلیسی، بیشتر مردم با زبان آلمانی یا فرانسوی نیز آشنای کافی دارند.

 

دانشجویان بین المللی می‌توانند در 1500 دوره و رشته به زبان انگلیسی شرکت کنند. این دوره ها در مقطع کارشناسی، تحصیل کارشناسی ارشد و تحصیل دکترا در هلند، برگزار می‌شوند.

هزینه تحصیل کارشناسی در هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل در هلند تقریباً مشابه هزینه تحصیل در دیگر کشورهای اروپایی است. بنابراین متقاضیان بین المللی برای تحصیل کارشناسی در این کشور باید سالانه 2.000 یورو هزینه کنند.

دانشجویان بین المللی برای تحصیل کارشناسی در هلند باید شهریه بیشتری در مقایسه با دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان هلندی پرداخت کنند.

شهریه تحصیل در این مقطع به زبان انگلیسی نیز بالاتر از شهریه تحصیل به زبان هلندی خواهد بود.

هزینه تحصیل در رشته ها و مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه های هلند چقدر است؟

هزینه تحصیل کارشناسی در هلند برای رشته های علوم تجارت، علوم انسانی و هنر، سالانه از 8.000 یورو شروع شده و برای موضوعات علمی حدود 11.000 یورو است.

هزینه تحصیل در هلند برای برنامه های هنرهای لیبرال سالانه 12.000 یورو است.

هزینه تحصیل پزشکی در هلند سالانه حدود 32.000 یورو است.

میانگین هزینه تحصیل کارشناسی در هلند برای دانشجویان اتحادیه اروپا سالانه بین 1.040 تا 2.083 یورو است.

میانگین هزینه تحصیل کارشناسی در هلند برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا سالانه بین 6.000 تا 15.000 یورو است.

روش‌های اقامت دانشجویی برای تحصیل کارشناسی در هلند کدامند؟

دانشجویان بین المللی به روش‌ های مختلفی می‌توانند در شهر محل تحصیل خود ساکن شوند.

اقامت در منزل یک هلندی

دانشجویان بین المللی می‌توانند در یکی از اتاق های منزل یک هلندی ساکن شوند. در این شرایط مسئولیت تهیه صبحانه یا شام بر عهده میزبان است. این روش اسکان علاوه بر ارزان بودن فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی با فرهنگ و زبان هلندی است.

اجاره اتاق های یک نفره

اتاق های یک نفره در واقع یک واحد یک خوابه با آشپزخانه و حمام شخصی هستند. اجاره این اتاق ها از روش‌ های دیگر اسکان دانشجویی در هلند گران تر است. دلیل این قیمت بالاتر، امکانات و تسهیلات مدرن این اتاق ها است.

اجاره آپارتمان مشترک با دانشجویی دیگر

دانشجویان بین المللی می‌توانند یک آپارتمان 2 یا 3 خوابه را با دانشجویان دیگر شریک شوند. این روش بسیار مقرون به صرفه است چرا که اجاره و دیگر هزینه ها تقسیم خواهد شد. اجاره آپارتمان مشترک در بین دانشجویان بین المللی هلند بسیار رایج است.

شرایط کار حین تحصیل کارشناسی در هلند چیست؟

دانشجویان هلندی شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا بدون هیچ گونه محدودیتی می‌توانند در حین تحصیل به صورت تمام وقت کار کنند. حقوق کار پاره وقت در هلند برای هر ساعت بین 11 تا 14 است و درخواست ویزای کاری هلند برای دانشجو نیز بر عهده کارفرما است.

دانشجویان بین المللی و متقاضیان تحصیل کارشناسی در هلند، اجازه 20 ساعت کار پاره وقت در حین تحصیل را دارند.

 

holland (8)

شرایط اشتغال پس از تحصیل کارشناسی در هلند چیست؟

تمامی دانشجویان بین المللی هلند پس از فارغ التحصیلی به مدت 1 سال فرصت دارند تا مشغول به کار شوند. در این شرایط دانشجو می‌تواند ویزای تحصیلی هلند خود را به ویزای کاری تبدیل کند.

هزینه زندگی دانشجویی در هلند چقدر است؟

هزینه زندگی دانشجویی و تحصیل کارشناسی در هلند مانند هر کشور دیگری به سبک زندگی فرد بستگی دارد. هزینه زندگی در هلند در شهرهای بزرگ همواره بیشتر از شهرهای کوچکتر است. از طرفی اقامت در مرکز شهر یا محلی نزدیک به آن هم روی هزینه های اسکان و دیگر هزینه های زندگی تأثیر دارد.

هزینه های ماهانه زندگی در هلند

هزینه ماهانه مواردی چون غذا، حمل و نقل عمومی، پوشاک، سینما، مسکن، بیمه و تهیه کتاب حدود 700 تا 1000 یورو در ماه است.

بررسی شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

 

پیش از آن که به بررسی شرایط و مسائل مربوط به تحصیل کارشناسی ارشد در هلند بپردازیم، بهتر است درباره این کشور بیشتر بدانیم. هلند کشوری کوچک در اروپای غربی می باشد. این کشور یک سنت فرهنگی غنی، تحصیلات عالی و مردمی با ذهن باز و پیشگام در خود جای داده است.

چرا تحصیل کارشناسی ارشد در هلند؟

طیف گسترده ای از برنامه های تحصیل کارشناسی ارشد در هلند به زبان انگلیسی

در قاره اروپا بیشترین تعداد برنامه های آموزشی به زبان انگلیسی، در دانشگاه های هلند و به دانشجویان بین المللی ارائه می شود.

چیزی در حدود 2000 برنامه در دانشگاه های هلند، کاملا به زبان انگلیسی تدریس می شود. همچنین 95% از هلندی ها می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. بنابراین ارائه رشته های تحصیلی در دانشگاه به زبان انگلیسی منطقی می باشد.

هزینه پایین تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

برای تحصیل در کشورهای انگلیسی زبان باید شهریه های بالایی پرداخت کنید، بنابراین انتخاب کشور هلند با گزینه های زیادی که در حیطه تحصیل به زبان انگلیسی دارد، از تحصیل در انگلیس، کانادا، آمریکا و استرالیا مقرون به صرفه تر است.

ضمنا فرصت ها و شرایط فراوانی برای دریافت بورسیه تحصیلی هلند وجود دارد.

holland (4)

 

مقصدی عالی برای زندگی

بر اساس شاخص صلح جهانی 2018، هلند یکی از امن ترین کشورهای جهان بوده و در بین 10 کشور شاد جهان قرار گرفته است.

هلند به عنوان دروازه ورود به اروپا، تاریخ غنی را در شهرهای تاریخی خود جای داده و بالاترین تراکم موزه در جهان را داراست.

 

فرصت های شغلی متعدد در هلند

هلند هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان لقب گرفته است. تعدادی از بزرگ ترین شرکت های چند ملیتی جهان مانند فیلیپس، هاینکن، KLM ، شل، ING و یونیلیور هلندی می باشند. این کشور در بسیاری از زمینه ها و رشته های تخصصی، مانند کشاورزی، مدیریت آب، هنر و طراحی، خدمات و انرژی پایدار، یک رهبر جهانی محسوب می شود.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در هلند چند سال به طول می‌انجامد؟

برنامه کارشناسی ارشد پژوهش محور هلند به 1، 2 یا 3 سال (60-180 اعتبار) تحصیل احتیاج دارد. فارغ التحصیلان این دوره مدرک کارشناسی ارشد هنر یا کارشناسی ارشد (MA / MSc) اخذ می نمایند.

 

هزینه تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

هزینه تحصیل در هلند تقریبا با دیگر کشورهای اروپایی برابر است. چنانچه دانشجوی اتحادیه اروپا باشید، لازم است سالانه حدود 2.000 یورو برای تحصیل پرداخت نمایید.

دانشجویان غیر اتحادیه اروپا از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و از رشته ای به رشته دیگر باید هزینه های متفاوتی پرداخت نمایند. به عنوان مثال طبیعتا تحصیل داروسازی در هلند با دیگر رشته های تحصیلی نظیر رشته های هنری متفاوت است. هزینه برنامه های کارشناسی عموما بین 6000 تا 15000 یورو در سال می باشد. این هزینه در دوره های کارشناسی ارشد هلند به طور معمول بین 8.000 تا 20.000 یورو در سال تخمین زده می شود.

 

آیا تحصیل کارشناسی ارشد در هلند به صورت رایگان امکان پذیر است؟

با توجه به سیستم دریافت شهریه در هلند، تحصیل رایگان در این کشور در دوره کارشناسی ارشد تقریبا امکان پذیر نیست. تمام دانشگاه های هلند برای تحصیل دانشجویان در دانشگاه شهریه در نظر می گیرند.

اما برنامه های بورسیه تحصیلی هلند در بسیاری از دانشگاه های این کشور، هزینه های تحصیل کارشناسی ارشد و زندگی در هلند را برای دانشجویان کاهش می دهد. همچنین امکان تحصیل رایگان در هلند نیز برای دانشجویان بین المللی پدید می آید.

 

شرایط دریافت بورسیه برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند به چه شکل است؟

دانشجویان بین المللی خارج از اتحادیه اروپا که متقاضی تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در هلند هستند، بورس تحصیلی هلند را در دسترس دارند.

بورسیه تحصیلی هلند به وسیله وزارت آموزش، فرهنگ و علوم هلند و همچنین چندین دانشگاه تحقیقاتی و علمی کاربردی تأمین می شود.

مبلغ بورسیه تحصیلی هلند 5000 یورو می باشد. این مبلغ در اولین سال تحصیل در هلند به دانشجویان داده می شود.

توجه داشته باشید که بورسیه تحصیلی هلند کامل نیست و تمام هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور را پوشش نمی دهد.

بورسیه تحصیلی هلند، فقط یک مرتبه و برای یک سال به دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا اعطا می شود.

 

شرایط تحصیل کارشناسی ارشد در هلند به زبان انگلیسی

با وجود زبان رسمی هلندی، بسیاری از مردم به زبان انگلیسی و غالبا آلمانی یا فرانسوی مسلط هستند. همچنین هلند در میان کشورهای غیر انگلیسی زبان اتحادیه اروپا، عنوان اولین کشور دارای مهارت در زبان انگلیسی را از آن خود کرده است.

هلند جزو اولین کشورهایی است که برنامه های مطالعاتی به زبان انگلیسی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ارائه کرده است.

با وجود اینکه هلند از کشورهای همسایه خود، یعنی آلمان و فرانسه بسیار کوچکتر است، در دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد برنامه های بیشتری به زبان انگلیسی ارائه می دهد.

در حال حاضر دانشجویان بین المللی می توانند بیش از 1500 دوره را که به زبان انگلیسی تدریس می شود، از جمله دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد را برای تحصیل در دانشگاه های هلند برگزینند.

 

مهلت درخواست پذیرش برای تحصیل کارشناسی ارشد در هلند

مهلت درخواست عمومی یا ددلاین دانشگاه های هلند برای کلیه برنامه های تحصیلی تنها 1 ماه است. به هرحال نیاز است همواره مهلت دقیق را در برنامه های دانشگاه مورد نظر خود بررسی کنید. زیرا امکان دارد زمان درخواست پذیرش در خصوص هر دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت باشد.

 

هزینه زندگی در هلند

بخش مهمی از فرآیند آماده سازی دانشجویان برای تحصیل در هلند، کسب اطلاعات کافی درباره ی هزینه های زندگی و تحصیل در این کشور است.

با توجه به هزینه های زندگی در هلند، از قبیل هزینه های غذا، حمل و نقل عمومی، تهیه کتاب، لباس، بلیط سینما، مسکن و بیمه، هر دانشجو به طور متوسط به بودجه ای بین 700 تا 1.000 یورو در ماه نیاز دارد.

شرایط کار دانشجویی در هلند

براساس قوانین اتحادیه اروپا اجازه کار دانشجویی در زمان تحصیل در هلند، مشابه سایر کشورهاست. بنابراین دانشجویان در هنگام تحصیل، 20 ساعت در هفته به صورت پاره وقت اجازه کار خواهند داشت.

لطفا توجه داشته باشید که دانشجویان کشورهای اروپایی یا اتحادیه اروپا این امکان را دارند تا بدون هیچ محدودیتی و به صورت تمام وقت در هلند به کار بپردازند.

در فصل تابستان و در ماه های ژوئن، جولای و آگوست، دانشجویان این امکان را دارند که به صورت تمام وقت کار کرده و در نتیجه حقوق تمام وقت دریافت نمایند.

 

 

holland (10)

اشتغال بعد از تحصیل در هلند

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های هلند، اجازه اقامت در این کشور برای مدت یک سال به دانشجویان بین المللی اعطا می شود تا به جستجوی کار و شغل مناسب در بازار کار هلند بپردازند.

شرایط اقامت بعد از تحصیل در هلند

پس از اتمام تحصیل در هلند، چنانچه مایل باشید همچنان به اقامت خود در این کشور ادامه دهید، می توانید ادامه تحصیل در هلند را به عنوان یکی از راه های ممکن مد نظر داشته باشد. به عنوان مثال دانشجویان دوره کارشناسی در هلند، در صورت داشتن شرایط لازم این امکان را دارند برای اخذ پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در هلند وارد فرآیند مربوطه شوند. در این حالت اجازه اقامت فرد مورد تایید قرار می گیرد.

چنانچه مدرک کارشناسی ارشد دریافت نموده و قصد دارید به ادامه تحصیل در مقطع دکترا در هلند ادامه دهید، باید در نظر داشته باشید که تحصیل دکترا در هلند به عنوان کار طبقه بندی می شود. با توجه به این ویژگی در اکثر موارد، درخواست اجازه اقامت شما توسط دانشگاهی که می خواهید دوره تحصیل و تحقیقات خود را در آن بگذرانید صادر می شود.  

دکترا در هلند

 

چرا تحصیل دکترا در هلند؟

دانشگاه های هلند در مقطع دکترا، یکی از محبوب ترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی است. جالب است بدانید که تاریخ مطالعات آکادمیک در این کشور به قرن 16 میلادی برمی‌گردد.

برخی از اطلاعات مختصر در مورد تحصیل دکترا در هلند را مشاهده کنید:

تعداد دانشگاه های هلند            70 دانشگاه

تعداد جوایز نوبل کسب شده     21

تعداد دانشجویان بین المللی      104.015 نفر

طول دوره تحصیل دکترا         4 سال

شروع و پایان سال تحصیلی    سپتامبر تا آگوست

هزینه تحصیل دکترا بیشتر دانشجویان این مقطع، کمک هزینه یا حقوق دریافت می کنند.

 

چند نوع دانشگاه برای تحصیل دکترا در هلند برای دانشجویان بین المللی وجود دارد؟

دانشجویان بین المللی به طور کلی می‌توانند در 3 نوع دانشگاه و موسسه آموزش عالی به تحصیل دکترا بپردازند. اما به احتمال زیاد اکثر دانشجویان بین المللی در دانشگاه های تحقیقاتی هلند به تحصیل خواهند پرداخت.

در ادامه به معرفی انواع دانشگاه های هلند خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

معرفی دانشگاه های تحقیقاتی هلند

دانشگاه های تحقیقاتی هلند دارای سطح بسیار بالایی از امکانات تحصیلی و البته تحقیقاتی هستند. این دانشکده های تخصصی به عنوان اصلی ترین مراکز و موسسات آموزش عالی برای تحصیل دکترا شناخته می‌شوند.

دانشگاه های علوم کاربردی هلند

دانشگاه های علوم کاربردی یا Hogescholen که به اختصار HBO نیز نامیده می‌شوند، بیشتر در زمینه علوم عمومی و رشته های هنر تخصص دارند. به همین دلیل نیز این دانشگاه ها برنامه های علمی برای تحصیل دکترا در هلند را پوشش نمی‌دهند.

معرفی موسسات آموزش بین الملل در هلند

موسسات آموزش بین الملل در هلند در واقع بخش کوچکتری از برنامه های آموزش عالی در این کشور هستند. این موسسات با تمرکز بر تبادل دانش بین فرهنگی برای دانشجویان بین المللی طراحی شده‌اند. در حال حاضر تنها دانشگاه دلفت IHE است که برنامه های تحصیل دکترا را ارائه می‌دهد.

holland

شهرهای دانشجویی هلند برای تحصیل دکترا کدامند؟

هر کدام از شهرهای هلند معمولاً دارای یک یا چند دانشگاه معتبر برای تحصیل دکترا در هلند هستند.

 

  • تحصیل در آمستردام
  • تحصیل در دلفت
  • تحصیل در آیندهوون
  • تحصیل در گرونینگن
  • تحصیل در لیدن
  • تحصیل در نایمخن
  • تحصیل در روتردام
  • تحصیل در تیلبورگ
  • تحصیل در واگنینگن

 

آیا تحصیل دکترا در هلند بدون مدرک زبان امکانپذیر است؟

به عنوان یک دانشجوی بین المللی برای تحصیل دکترا باید دانش و تسلط کافی بر زبان انگلیسی داشته باشید.

 

متقاضیان تحصیل در دانشگاه های هلند باید قبل از ورود به دانشگاه در یک آزمون انگلیسی معتبر و بین المللی شرکت کرده باشند. این دو آزمون می‌تواند شامل آزمون آیلتس یا تافل باشد.

 

میانگین نمره آزمون تافل برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های هلند، 90 است.

میانگین نمره آزمون آیلتس برای دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه های هلند، 6.5 آکادمیک است.

 

ساختار تحصیل دکترا در هلند چگونه است؟

تحصیل دکترا در هلند نوعی مدرک دوره سوم تحصیلات تکمیلی است که پس از تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد میسر خواهد بود. مانند تحصیل دکترا در انگلستان و بر اساس ساختار برنامه بولونیا، تحقیقات دکترا در هلند روی یک موضوع خاص تمرکز دارد. در نتیجه پس از پایان تحصیلات، دانشجو باید نتایج تحقیقات خود را در قالب یک رساله ارائه دهد.

تمامی دانشجویان مقطع دکترا برای تحصیل در دانشگاه های این کشور باید یک استاد راهنما انتخاب کنند.

استاد راهنما در رشته خود متخصص بوده و مسئولیت نظارت بر روند تحقیق و تدوین پایان نامه دانشجو را برعهده دارد. دانشجو قبل از ارائه رساله باید تأییدیه استاد راهنما را در مورد پایان نامه خود دریافت کند.

در ادامه به شرایط کار حین تحصیل در هلند خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

 

شرایط کار دانشجویی حین تحصیل دکترا در هلند چیست؟

اکثر متقاضیان تحصیل دکترا به عنوان محققان حرفه ای شناخته شده و در نتیجه شاغل محسوب خواهد شد. به این ترتیب دانشجویان این مقطع می‌توانند حقوق دریافت کنند.

 

دانشجویان دکترا در ازای حقوقی که دریافت می‌کنند ملزم به انجام موارد زیر هستند:

شرکت در فعالیت های دانشگاه

کمک به انجام پروژه های تحقیقاتی استاد راهنما و تدریس

 

تحصیل دکترای دانشگاه های هلند چقدر زمان می‌برد؟

تحصیل دکترا در دانشگاه های هلند حداقل 4 سال به طول می‌انجامد.

 

دانشجویان بین المللی و محققان دکترا ممکن است دوره تحصیلی طولانی تری را برای تحصیل در دانشگاه های هلند بگذرانند.

 

مراسم دفاع از پایان نامه دکترا در هلند چگونه است؟

یکی از مزایای تحصیل دکترا در هلند، برنامه دفاع تشریفاتی از پایان نامه است. این برنامه تقریباً مشابه آزمایش Viva Voice انگلستان است. علاوه بر دانشجو، تمامی شرکت کنندگان در جلسه دفاع نیز باید لباس آکادمیک بپوشند. مراسم تشریفاتی دفاع مقطع دکترا توسط یکی از کارمندان دانشگاه به نام Beadle سازمان‌ دهی و برگزار خواهد شد.

کمیته نظارت جلسه دفاع دکترا از استادان دانشگاه تشکیل شده که در طول مراسم دفاع از پایان نامه، دانشجو را ارزیابی می‌کنند. در واقع این اساتید شایستگی تز دانشجو برای دریافت مدرک دکترا را تعیین می‌کنند.

دانشجویان مقطع دکترا باید بخشی از پایان نامه خود را قبل از ارائه منتشر کنند.

کمیته نظارت موظف است نهایتاً تا 5 هفته پس از دریافت پایان نامه توسط دانشجو، تصمیم خود را اعلام کند. به عبارتی می‌توان گفت که کمیته داوران در مورد تز دکترای دانشجو، تصمیم خود را از قبل گرفته‌اند و در نتیجه این مراسم بیشتر تشریفاتی است.

 

holland (13)

مدرک تحصیل دکترا در هلند چگونه اعتبار سنجی می‌شود؟

مدارک تحصیل دکترا در دانشگاه های هلند، به طور مستقیم و توسط دانشگاه محل تحصیل به دانشجویان اعطا می‌شود. بنابراین دانشگاه ها کلیه مسئولیت کنترل کیفیت محتوای آموزشی برنامه دکترا را برعهده دارند.

تضمین نهایی کیفیت تحصیل دکترا در هلند تنها توسط  سازمان اعتباربخشی فلاندر (NVAO) اعطا می‌گردد.

 

هزینه تحصیل دکترا در هلند چقدر است؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، اکثر دانشگاه های هلند در مقطع دکترا به دانشجویان خود حقوق پرداخت می‌کنند و شامل پرداخت هزینه تحصیل در هلند نمی شوند. بنابراین متقاضیان تحصیل دکترا در هلند به عنوان یک محقق حرفه‌ ای موظف به پرداخت شهریه نیستند. دانشجویان این مقطع به عنوان کارمندان دانشگاه در نظر گرفته شده و برای تأمین بودجه لازم برای انجام تحقیقات و تز دکترا، کمک هزینه یا حقوق دریافت می‌کنند.

فرصت های ویژه ای نیز برای دریافت بورسیه تحصیلی هلند و بورسیه محققان برای دانشجویان بین المللی فراهم است.

در مورد برخی از هزینه های اضافی مانند معاینه، نظارت، مدیریت و دسترسی به دانشگاه تفاوتی ندارد که کارمند دانشگاه باشید یا نه، در هر صورت باید این هزینه های قانونی را پرداخت کنید. این هزینه ها با توجه به رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل متفاوت خواهد بود.

 

هزینه زندگی برای تحصیل دکترا در هلند چقدر است؟

بخش مهمی از برنامه آماده شدن دانشجویان بین المللی برای تحصیل دکترا در هلند، به کسب اطلاعات لازم در مورد هزینه های تحصیل و زندگی در این کشور برمی‌گردد.

 

هزینه های روزانه زندگی دانشجویان بین المللی در هلند به طور متوسط بین 700 تا 1000 یورو در ماه بوده و شامل هزینه های زیر است:

 

  • هزینه های غذا
  • هزینه حمل و نقل عمومی
  • تهیه کتاب
  • لباس
  • بلیط سینما
  • مسکن
  • بیمه

حدود یک سوم از این مبلغ را هزینه مسکن، یک سوم هزینه غذا و یک سوم دیگر را سایر هزینه ها شامل تفریح، کتاب، حمل و نقل و سفر تشکیل خواهد داد.

 

شرایط دریافت ویزای تحصیلی برای تحصیل دکترا در هلند چیست؟

متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل دکترا در هلند با مدت اقامت بیشتر از 3 ماه، باید ویزای تحصیلی هلند یا ویزای بلندمدت دریافت کنند.

دانشجویان خارجی می‌توانند درخواست دریافت اقامت موقت یا Machtiging tot Voorlopig Verblijf به اختصار MVV خود را به سفارت هلند ارائه کرده و اجازه ورود و اقامت موقت دریافت کنند.

 

روند دریافت وقت سفارت هلند چگونه است؟

فرآیند درخواست اقامت دانشجویی برای تحصیل دکترا در هلند ممکن است حدود 3 تا 6 ماه زمان ببرد. بنابراین توصیه می‌کنیم برای ارائه درخواست و دریافت وقت سفارت این کشور این مدت زمانی را در نظر داشته باشید.

 

شرایط اشتغال پس از تحصیل دکترا در هلند چگونه است؟

دانشجویان بین المللی فارغ التحصیل از مقطع دکترای دانشگاه های هلند به مدت یک سال اجازه اقامت دریافت می‌کنند تا فرصت کافی برای یافتن شغل در این کشور را داشته باشند.

 

شرایط اقامت پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه های هلند چگونه است؟

دانشجویان فارغ التحصیل از مقطع کارشناسی ارشد، با اخذ پذیرش تحصیلی هلند در مقطع دکترا، شاغل به حساب خواهند آمد. چرا که تحصیل دکترا در هلند به عنوان کار طبقه بندی می‌شود. بنابراین دانشگاهی که در آن دوره تحصیلی و تحقیقاتی خود را می‌گذرانید، از جانب شما اجازه اقامت را دریافت خواهد کرد.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو