تحصیل در ترکیه

 

تحصیل در ترکیه یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت ترکیه می باشد. تحصیل در ترکیه در دوره پیش دبستانی تا 6 سالگی ، دبستان از 14-6 سالگی ، دبیرستان و هنرستان از 18-14 سالگی و از 18 سالگی به بالا در دانشگاه امکان پذیر است. در کشور ترکیه برای تحصیلات دانشگاهی هیچ محدودیت سنی وجود ندارد؛ در این کشور تحصیل زیر نظر اداره آموزش عالی ترکیه برگزار می شود ؛ تحصیل در دانشگاه در دوره فوق دیپلم 2 ساله ، لیسانس 4 ساله ، فوق لیسانس 2 ساله و دکترا 5-3 ساله می باشد. اعزام دانشجو به ترکیه و تحصیل، هم در دانشگاه های دولتی و هم در دانشگاه های خصوصی امکان پذیر است. افرادی که در رشته های پزشکی ، فنی ، مهندسی در کشور ترکیه مثل بسیاری از کشورها می توانند از امتیاز کار حین تحصیل برخوردار شوند؛ افراد متقاضی اقامت دائم بعد از فارغ التحصیلی مدت زمانی را در اختیار دارند تا ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری یا سرمایه گذاری و یا کارآفرینی تبدیل کنند تا بتواند اقامت دائم کشور ترکیه را دریافت کنند.

تحصیل در ترکیه چگونه است؟

در شهرهای بزرگی نظیر استانبول ، آنتالیا و بدروم مدارس ترک زبان مدرنی وجود دارد، تحصیل در کشور ترکیه هم بصورت دولتی و هم بصورت خصوصی می باشند که مدارس دولتی از نظر سیستم آموزشی در رتبه بالاتری قرار دارند.

آیا همه رشته ها در دانشگاههای ترکیه تدریس می شود؟

بله ، همه رشته ها در دانشگاههای ترکیه تدریس می شود ، حتی رشته هایی در این دانشگاهها تدریس می شوند که در ایران تدریس نمی شود.

آیا بدون کنکور هم می توان در دانشگاههای ترکیه ادامه تحصیل داد؟

بله ، رشته ها و دانشگاه هایی وجود دارد که تحصیل بدون کنکور را امکان پذیر می کند.

 

شرایط تحصیل در ترکیه

شرایط تحصیل در  کشور ترکیه به این صورت است که در برخی رشته های تحصیلی به یک زبان خاص تدریس می شود که زبان تحصیلی به رشته ی تحصیلی‌ وابسته است. یکی از شرایط اخذ پذیرش دانشجوهای بین المللی در کشور ترکیه دارا بودن مدرک دیپلم دوره ی دبیرستان و همچنین اخذ نمره ی قبولی در آزمون ورودی دانشگاه است ؛ آزمون ورودی هر دانشگاه به طور جداگانه برگزار می شود و شرایط سنی ندارد، تنها شرط موجود داشتن مدرک دیپلم است.

رشته های تحصیلی پرطرفدار در ترکیه

رشته های تحصیلی پرطرفدار در ترکیه علوم کامپیوتر، روانشناسی ، گردشگری ، مهندسی صنعتی ، روابط بین الملل ، طراحی گرافیک ، زبان و ادبیات ترکی ، عمران ، طراحی صنعتی ، مدیریت ، ریاضیات ، مهندسی it ، مدیریت بازرگانی ، کشاورزی ، پزشکی ، بیوتکنولوژی و زمین شناسی می باشد.

تحصیل پزشکی در ترکیه

 

از تحصیل در رشته پزشکی در کشور ترکیه چه می دانید؟

فرد متقاضی برای تحصیل در رشته پزشکی ترکیه ابتدا باید یک سال در کالج شرکت کند تا جهت شرکت در آزمون ورودی دانشگاه آمادگی های لازم را بدست آورد. شرکت در کالج پیش پزشکی در تمام کشورهای جهان اجباری است و فرد متقاضی تحصیل در رشته پزشکی و پیرا پزشکی کشور ترکیه باید این یک سال را سپری کند تا جهت ادامه تحصیلی آماده شود.آزمون ورودی پزشکی عمومی در تمام شهرهای ترکیه اما آزمون ورودی پزشکی تخصصی فقط در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.

آزمون پزشکی ترکیه

دانشجو جهت تحصیل پزشکی در ترکیه باید در آزمون ورودی دانشگاه شرکت کند. در این کشور 2 نوع آزمون yos و sat برگزار می شود که آزمون yos جهت ورود به دانشگاه های دولتی و آزمون sat جهت ورود به دانشگاه های خصوصی می باشد. در سال های گذشته آزمون yos  به صورت سراسری برگزار می شد اما در سال های اخیر این آزمون به صورت جداگانه توسط دانشگاه برگزار می شود و به این صورت می باشد که فرد متقاضی تحصیل رشته پزشکی در ترکیه دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب می کند و سپس در این آزمون شرکت می کند. شرکت کنندگان در آزمون sat جهت تحصیل پزشکی در ترکیه سالانه رو به افزایش هستند و این آزمون 1000 شعبه در سراسر جهان دارد.

آزمون sat

این آزمون برای دانشجویان انگلیسی‌ زبان است که قصد تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه را دارند. این آزمون برای دانشجویان حداقل با سن 17 تا 18 سال است.  آزمون  sat یکی از پراستفاده ‌ترین آزمون‌ها برای تحصیل پزشکی در ترکیه به شمار می‌رود. بخش ابتدایی این آزمون در جهت ضریب هوشی و زبان انگلیسی است و بخش پایانی در جهت سنجش معلومات علوم پایه می باشد. میانگین نمره این آزمون جهت تحصیل پزشکی در ترکیه 1068 است که هر سال در حال تغییر است و نمره خوب بر اساس کالج و دانشگاه مشخص می شود؛ این آزمون در ماه های اکتبر، نوامبر، دسامبر، ژانویه، مارس، می و ژوئن برگزار می گردد.

مدارک لازم جهت پذیرش در رشته پزشکی درکشور ترکیه

  •  فرم درخواست به صورت تکمیل شده توسط دانشجو
  • مدرک دیپلم
  • داشتن مدرک زبان انگلیسی در صورت تحصیل به زبان انگلیسی
  • تمکن مالی
  • فیش پرداختی درخواست تحصیل پزشکی در ترکیه بین 35 الی 100 دلار
  • داشتن نمرات آزمون ورودی

دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در ترکیه

در پروسه تحصیل پزشکی در ترکیه، درصورتی دانشگاه مورد تائید وزارت بهداشت ترکیه خواهد بود که فرد متقاضی پس از فارغ التحصیلی در این دانشگاه و بازگشت به وطن، بتواند به سادگی در این حیطه وارد بازار کار شود. در ذیل لیستی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در کشور ترکیه را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • istanbul University
  • Gazi Universitesi
  • Sabanci University
  • KOC University
  • Istanbul Technical University
  • Hacettepe University
  • Middle East Technical University
  • ege Universitesi
  • Marmara Universitesi
  • Anadolu University
  • Ankara university
  • Yildiz Technical University
  • Dokuz EYlul Universitesi
  • Cukurova Universitesi

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل رشته پزشکی در کشور ترکیه در دانشگاه های دولتی سالانه بین 240 الی 1,500 دلار و در دانشگاه های خصوصی سالانه بین 10 الی 25 هزار دلار می باشد. قبولی در آزمون دانشگاه های دولتی بسیار سخت می باشد و مسلما رقابت شدیدی بین دانشجویان وجود دارد.

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

اگر فرد متقاضی بتواند در آزمون YOS که آزمون دانشگاه های دولتی است قبول شود سالیانه حداکثر 1,500 دلار به دانشگاه پرداخت می کند. اگر دانشجو بتواند 1 یا 2 سال اول خود را با نمرات عالی سپری کند می تواند از بورسیه تحصیلی کشورترکیه و کمک هزینه ها استفاده کند، علاوه بر این به صورت پاره وقت نیز می تواند کار کند. برای استفاده از این بورسیه ها و کمک هزینه ها لازم است معدل دیپلم و فارغ التحصیلی دیپلم بالای 18 باشد و همچنین مسلط به زبان انگلیسی باشد . در سال های اخیر اکثر دانشگاه های دولتی خوابگاه را به صورت رایگان به دانشجویان رشته پزشکی خود ارائه می دهند که این موضوع باعث جذب بسیاری از دانشجویان بین المللی شده است .

آزمون های ورودی دانشگاه های ترکیه

 

مهمترین آزمون های ورودی دانشگاه های کشور ترکیه Yos , SAT است که برای آزمون Yos باید نمره حداقل 45 و برای آزمون SAT باید حداقل 1100 و 650 ریاضی باشد که این آزمون ها دو یا سه بار در سال برگزار می شود و متقاضیان می توانند چند بار در سال، در دانشگاههای ترکیه شانس خود را امتحان کنند.

آزمون های بین المللی ترکیه به دو روش دیپلما و سرتیفیکا برگزار می گردد. نوع سرتیفیکا دارای اعتباری موقتی است که مدت اعتبار دوره مقدماتی 6 ماه و دوره ی متوسطه آن دو ساله است. برای قبولی کسب حداقل نمره B2 لازم است.

آزمون تومر، آزمون سنجش مهارت ترکی استانبولی است ، با این مدرک فرد متقاضی می تواند درخواست پذیرش خود را برای موسسات آموزش عالی ترکیه ارسال کند. تومر یا دیپلما اعتبار دائمی دارد و مدرک آن در تمام دانشگاههای کشور ترکیه معتبر است؛ دانشجویانی که برای دانشگاهها اقدام می کنند  باید نمره 70 از 100 بگیرند و افرادی که برای اشتغال شرکت میکنند با نمره 60 از 100 هم می توانند نمره قبولی را بگیرند.

هزینه تحصیل در ترکیه

 

هزینه تحصیل در ترکیه با توجه به نوع دانشگاه و رشته مورد نظر متفاوت است:

– دانشگاههای دولتی ترکیه که هزینه بسیار پایینی دارند.

– دانشگاههای نیمه خصوصی که سالانه بین 10000-5000 لیر هزینه دارد.

– دانشگاههای خصوصی سالانه بین 30000-10000 لیر هزینه دارد.

ویزای تحصیلی ترکیه

ویزای تحصیلی ترکیه برای فرد متقاضی در صورتی صادر می شود که از طرف دانشگاه مورد نظر در این کشور برای او پذیرش بیاید و سپس در آن دانشگاه پذیرفته شده ثبت نام کند تا درنهایت بتواند برای ویزای تحصیلی ترکیه اقدام کند؛ دانشجو بعد از رسیدن به دانشگاه کشور ترکیه تا یک ماه فرصت دارد تا به اداره امنیت ترکیه مراجعه کند و دفترچه اقامت بگیرد ، اعتبار ویزای تحصیلی یک سال می باشد.

مدارک مورد نیاز:

– پاسپورت دارای حداقل یک سال اعتبار

– عکس

– رضایتنامه برای افراد زیر 18 سال

– نامه پذیرش از دانشگاه

– رسید پرداخت شهریه دانشگاه

– بیمه سلامت

– اظهار نامه تمکن مالی

– نمره زبان ترکی و انگلیسی ( بسته به نیاز دانشگاه نمره آیلتس بالای 6)

– گواهی عدم سوء پیشینه

– رزرو هتل و یا خوابگاه

بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه  به دانشجویانی تعلق می گیرد که نمرات و سابقه تحصیلی بسیار خوبی داشته باشند و همچنین به زبان ترکی نیز مسلط باشند.

آیا با بورسیه تحصیلی در کشور ترکیه آشنایی دارید؟

شرایط دریافت بورسیه تحصیلی ترکیه

بورسیه های تحصیلی کشور ترکیه شامل :

– وزارت آموزش و پرورش ترکیه ویژه شهروندان کشورهای آسیای مرکزی ، آفریفا ، خاورمیانه و شرق اروپا

– مریت دانشگاههای خصوصی بدون شرط اخراج دانشجو

– بورسیه دولت ترکیه ویژه شهروندان ترکیه و شهروندان خارجی ترکیه ای الاصل که این بورسیه شامل پوشش هزینه های تحصیلی ، زندگی ، سفر و اسکان در تحصیل می باشد.

– بورسیه Deal Room به مبلغ 500 دلار است که شامل عموم دانشجویان می شود.

-Next generation scholarships

تا 30% از هزینه های تحصیل دانشجو را پوشش می دهد و دانشجویان مقطع لیسانس می توانند از آن استفاده کنند.

– mailcheck1500usd

میزان این بورسیه 1500 دلار است که فقط به دانشجویانی تعلق می گیرد که مقالات علمی بسیار قوی دارند.

– HACH & Rose

بورسیه تحصیلی کالج 5000 دلار در سال است که کالج LLP به دانشجویانی اعطا می کند که آسیب جسمی یا روحی دیده اند.

– Green match

دانشجویانی که رزومه و مقالات علمی قوی دارند.

– دانشگاه آمریکایی –  Girne (GAU) در ترکیه

فقط شامل شهریه و کمک هزینه های تحصیلی می شود. تمام هزینه های دیگر از جمله  TRNC

هزینه خوابگاه باید توسط خود دانشجویان تأمین شود.

-دانشگاه بین المللی قبرس-  (CIU) در ترکیه

این بورسیه نیز فقط شهریه های تحصیلی ترم های بهار و پاییز را پوشش می دهد.

– Türkiye Scholarships 2020

بورسیه های تحصیلی Türkiye یک برنامه بورس تحصیلی رقابتی بر اساس بودجه دولتی است که به دانشجویان و محققان برجسته اعطا می شود تا برنامه های تمام وقت یا کوتاه مدت را در دانشگاه های برتر ترکیه دنبال کنند.

مؤسسات مهمی که شما می توانید بورسیه تحصیلی بگیرید

– موسسات آموزش عالی اعتباری و خوابگاه

به دانشجویانی که در تمام دانشگاه ها در داخل کشور مشغول به تحصیل می باشند ، تحت عنوان وام تحصیلی و وام شهریه، مبلغی وام داده می شود. وام آموزشی از طریق بانک ها در پرداخت های سه ماهه پرداخت می شود و مبلغ آن سالانه با نرخ تورم تعیین خواهد شد. وام شهریه، واریز کمک های دانشجویی می باشد که دانشجویان باید طبق ضوابط، به دانشگاه و حسابداری کالج پرداخت کنند. از آنجا که مبلغ شهریه بسته به نوع دانشگاه ها متفاوت است، وامی که به دانشجویان تعلق می گیرد نیز تغییر می کند؛ برای دریافت وام شهریه باید درخواست جداگانه‌ای ارائه شود.

– کمک های اجتماعی نخست وزیر و صندوق همبستگی

به دانشجویانی که در هر بخشی از دانشگاه تحصیل می کنند و ثابت می کنند که درآمد کمی دارند این بورسیه اعطا می گردد. درخواست ها در هفته آخر اکتبر (در ابتدای آبان ) انجام می شود. فرم های درخواست را می توان از دبیرخانه ها و اعطای هیات علمی وابسته به YURTKUR تهیه کرد.

– موسسه زبان ترکی

این بورسیه تحصیلی رایگان به دانشجویانی تعلق می گیرد که در نمره کلاسی OSS  دارای رتبه برتر می باشند و یکی از بخش های زبان و ادبیات و یا گویش های ترکی و یا ادبیات معاصر ترک را انتخاب می کنند؛ این بورسیه تا زمانی که دانشجو در تحصیل خود موفق است مشمول آن می شود.

بورسیه تحصیلی ارئه شده توسط بنیان اتاق بازرگانی استانبول، شرط تحصیل در یکی از بخش های مربوط به اقتصاد را برای دانشجویان قرار داده است.  میزان بورس تحصیلی هر ماه دسامبر تغییر می کند. این بورسیه های تحصیلی رایگان به دانشجویان دانشگاه های مارمارا ، استانبول ، بسفر ، ITU  و دانشگاه های فنی Yildiz در دانشکده های صنعت ، مدیریت ، اقتصاد و علوم سیاسی اعطا می شود. دانشجویانی  که از این بنیاد درخواست بورسیه تحصیلی می کنند ، به هیچ وجه نمی توانند از هیچ مکان دیگری بورسیه تحصیلی دریافت کنند.

– بنیاد فناوری اطلاعات ترکیه

این بورسیه تحصیلی برای حمایت از دانشجویان موفق مهندسی کامپیوتر است. در مورد این بورسیه هر ماه ژوئن فراخوانی به دانشگاه ها با گروه های مهندسی کامپیوتر ارسال می شود، هدف از این بورسیه افزایش نیروی انسانی آموزش دیده مورد نیاز بخش فناوری اطلاعات و کاربران IT است. تقاضا می شود تا پایان ماه اوت به دبیرکل TBV اطلاع داده شود. برنامه ها برای نهایی شدن تا پایان ماه سپتامبر فرصت دارند.

– بنیاد آموزش ترکیه

این بورسیه تحصیلی به دبیرستان های فنی و حرفه ای ، هنرستان ها ، دانشگاه ها ، کارشناسی ارشد و دانشجویان دکترا اعطا می گردد. دانشجویانی که قصد دارند این بورسیه تحصیلی دریافت کنند باید از تاریخ 31- 1 اکتبر به مدارس خود مراجعه کنند. داوطلبان با توجه به معدل، سطح زبان های خارجی، مصاحبه ها و وضعیت مالی شان در دوره آموزش عالی ارزیابی خواهند شد.

بنیاد  Vehbi Koç

دانشجویانی که بورس تحصیلی دریافت می کنند توسط مدرسان دانشگاه ، معاونان دانشکده و مدیران مدارس از طریق کمیسیون های بورسیه تحصیلی تعیین می شوند. دانشجویانی که مایل به دریافت این بورسیه تحصیلی می باشند باید به دانشکده یا مدیر مدرسه خود مراجعه فرمایند.

بنیاد Koç

این بنیاد بورسیه تحصیلی را برای دانشجویانی که در دانشگاه های مارمارا ،   Boğaziçi,  ، Ege ،   İTÜ و ODTÜ  مشغول به تحصیل می باشند فراهم می کند. دانشجویان برای دریافت بورسیه تحصیلی به دفاتر بورسیه تحصیلی در مدارس خود مراجعه می کنند.

برنامه کمک هزینه تحصیلی بنیاد Hacı Ömer Sabancı  مختص دانشجویان دانشگاه در نظر گرفته شده است.  برنامه بورسیه بازپرداخت را به دانشجویانی که در دانشگاه موفق هستند و نیاز به حمایت مالی دارند ارائه می دهد. بورسیه تحصیلی با توجه به نمره به دانشجویان اعطا می گردد. دانشجو برای استفاده از این بورسیه نباید از مکان دیگری بورسیه دریافت کند. دانشجویان این بورسیه، پس از داشتن شغل  براساس اصل توانایی کمک به یادگیری جوانان ، مبلغ بورس تحصیلی را به صورت اقساطی و بدون بهره  به بنیاد می پردازند. شرایط درخواست هر ساله از طریق اطلاعیه های مطبوعاتی که در اوایل ماه سپتامبر به دانشگاه ها ارائه می شود ، اعلام می شود. درخواست ها از 15 سپتامبر آغاز می شود و در 15 اکتبر به پایان می رسد.

انجمن ترویج زندگی معاصر، بورسیه های تحصیلی رایگان را به دانشجویان و دبیرستان های تحصیل کرده در استانبول ارائه می دهد. این مرکز فقط بورسیه تحصیلی را برای دانشجویان دانشگاه فراهم می کند.

بنیاد آموزش ملی

این بورسیه به دانشجویانی تعلق می گیرد که در مؤسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل می باشند و یا والدین آنها عضو وزارت آموزش ملی هستند.

مقدار مبلغی که بورسیه تعلق می گیرد چقدر است؟

– برای مقطع دکترا ماهیانه 1400 لیر ترکیه

– برای مقطع کارشناسی ارشد ماهیانه 950 لیر

– برای مقطع کارشناسی  ماهیانه 700 لیر

برای استفاده از بورسیه مقطع کارشناسی ترکیه حداقل معدل چقدر باید باشد؟

– برای رشته های پزشکی، دندانپزشکی و دارو سازی حداقل باید 18 باشد.

– برای سایر رشته ها حداقل باید 14 باشد.

آیا مدارک دانشگاه های آزاد، پیام نور و یا علمی کاربردی مورد تائید است؟

هر مدرکی که مورد تائید وزارت علوم و بهداشت ایران باشد مورد تائید کشور ترکیه نیز هست.

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام

  • عکس
  • پاسپورت در صورت وجود و یا شناسنامه و کارت ملی
  •  
  • معرفی نامه
  • مدرک زبان در صورت موجود بودن
  • مدارک و جوایز و فعالیتهای هنری و ورزشی و علمی در صورت موجود بودن..
  • افرادی که لیسانس و یا فوق لیسانس هستند.  (اسکن تمامی موارد ذیل)
  • اصل مدارک فارسی مقطع لیسانس و یا فوق لیسانس بهمراه ریز نمرات انها
  • مدارک موجود برای مقاطع دبیرستان
  • رزومه تحصیلی و…..
  • معرفی نامه
  • پاسپورت یا شناسنامه و کارت ملی
  • مدرک زبان در صورت موجود بودن
  • مدارک و جوایز و فعالیتهای هنری و ورزشی و علمی در صورت موجود بودن

شانس قبولی در بورسیه ترکیه

اگر واقعا استفاده از بورسیه و ادامه تحصیل در دانشگاههای ترکیه جزئی از هدف های شما باشد، حتما برای رسیدن به آن تلاش خواهید کرد، هر دانشجویی در هر رشته و دانشگاهی که تلاش کند حتما قبول خواهد شد.

اگر قصد تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دارید حتما به مقاله کاملی که ما در خصوص دانشگاه های کشور ترکیه برای شما تهیه نموده ایم مراجعه کنید.

چکیده مقاله تحصیل در ترکیه

 

ما در این مقاله به شما اطلاعات جامعی در خصوص شرایط تحصیل در ترکیه، مدارکی که برای اخذ ویزای تحصیلی در ترکیه نیاز دارید و بورسیه های تحصیلی در کشور ترکیه همچنین درنهایت به شما اطلاعاتی در خصوص هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور دادیم که امیدورایم مطالب بیان شده راهگشای مسیر مهاجرت شما باشد.

 

5/5 - (4 امتیاز)
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

خانه
منو